Medianieuws

Belgen bereidt om voor uitgesteld kijken te betalen

Belgen bereidt om voor uitgesteld kijken te betalen
Maar liefst 98 procent van de mensen die Stievie testten, reageert enthousiast. Vlamingen vinden Stievie een moderne en volwaardige manier van tv-kijken en weten vooral het gebruiksgemak te appreciëren. Het platform wordt ervaren als intuďtief, logisch en snel. Drie kwart zegt zelfs Stievie al niet meer te kunnen missen. Stievie wordt vooral gebruikt om licht uitgesteld te kijken naar programma’s. Ruim tachtig procent geeft in de test ook aan bereid te zijn om voor Stievie te betalen.

Dat blijkt uit de grootschalige Stievietest die de drie grote Vlaamse omroepen, VRT, VMMa en SBS Belgium, vier maanden geleden lanceerden. Stievie is een app waarmee Vlamingen via hun smartphone of tablet live en licht uitgesteld televisie kunnen kijken. Gedurende vier maanden testten tienduizend Vlamingen Stievie uit. Het onderzoeksbureau Insites bevroeg de testers uitgebreid over hun ervaringen en wensen.
De drie initiatiefnemende zenders zijn bijzonder tevreden over die positieve resultaten. Het is duidelijk dat de nieuwe kijkersservice inspeelt op een concrete behoefte bij de Vlamingen om mobiel licht uitgesteld televisie te kijken.

Stievie voor het grote publiek
Stievie heeft al een hele weg afgelegd. Rumble, zoals het oorspronkelijk heette, begon als innovatieproject van de VRT om het nieuwe mediagebruik van de Vlaming rond licht uitgesteld kijken te testen. De openbare omroep nodigde nadien ook de andere zenders uit om deel te nemen aan een sectorbrede testapp. Die werd uiteindelijk onder de nieuwe naam Stievie voorgesteld aan het testpubliek.

Nu het innovatietraject en de testfase succesvol zijn gebleken, zal de Stievie-app nog dit jaar tegen betaling aan alle Vlamingen worden aangeboden. VMMa heeft besloten om dat op zich te nemen en zal daarvoor de aparte dochteronderneming Stievie NV opzetten. Die is honderd procent eigendom van de VMMa. De mogelijkheid bestaat dat de andere omroepen eventueel in een later stadium zouden instappen in het project.

Vlaams minister van Media Ingrid Lieten toont zich tevreden: "Ik ben blij dat VMMA ondernemerschap toont en Stievie tot een blijver maakt. Samenwerking in media-innovatie kan wel degelijk bruikbare resultaten opleveren die door de mediagebruiker gesmaakt worden. Het is nu aan de omroepen om vanuit hun eigen kader tot verdere afspraken te komen."

Net zoals in de testfase zullen alle programma’s van de drie omroepen live en licht uitgesteld te bekijken zijn op Stievie. Over de voorwaarden en het gebruik van de programma’s worden overeenkomsten gesloten tussen respectievelijk VRT en SBS en het nieuwe bedrijf dat Stievie aanbiedt.
Ondertussen kunnen de Stievietesters verder gebruik maken van de dienstverlening. Zij kunnen de komende tijd dus zonder problemen televisie blijven kijken via Stievie.

Sandra De Preter, CEO VRT: "De VRT heeft een voortrekkersrol gespeeld in het testtraject rond licht uitgesteld kijken. In lijn met de opdracht uit de beheersovereenkomst werd daarbij naar een samenwerking gezocht met de commerciële omroepen. Die unieke samenwerking tussen de openbare en de commerciële omroepen leidt nu tot de lancering van Stievie op de Vlaamse markt. De VRT is bijzonder tevreden dat VMMa het initiatief neemt om die nieuwe service beschikbaar te maken voor alle Vlamingen.”

Peter Bossaert, CEO VMMa: "Het kijkgedrag verandert razendsnel. De kijker heeft veel belangstelling voor innovaties en alle nieuwe vormen van gebruikscomfort. Stievie past perfect in dat plaatje. Het testpubliek is duidelijk enthousiast over Stievie en dus willen we heel Vlaanderen die nieuwe manier van tv-kijken aanbieden. VMMa neemt de handschoen op en onze recent opgestarte innovatiecel zal de komende maanden verder werken aan de lancering van Stievie voor het grote publiek. We bekijken de komende tijd wanneer we kunnen lanceren, hoe het aanbod er juist zal uitzien en wat de prijs zal zijn.”

Philippe Bonamie, CEO SBS Belgium: "Als partner van het eerste uur zijn wij blij dat VMMa het initiatief neemt om Stievie op korte termijn naar de markt te brengen. De structuur die nu voorligt, geeft Stievie het meest kans op slagen. Voor de gebruikers is het allerbelangrijkste dat het product en de content aan hun verwachtingen voldoen. SBS Belgium zal de signalen van VIER en VIJF dan ook met plezier ter beschikking stellen van Stievie.”

Uit de test komen de volgende resultaten:
• 98 procent van de testgebruikers is enthousiast over Stievie. 78 procent geeft aan dat ze Stievie zullen missen, mocht hun account worden geschrapt.
• Voor acht op de tien gebruikers is Stievie een nieuwe manier van tv-kijken. Voor twee op de drie gebruikers staat Stievie zelfs voor het tv-kijken van de toekomst.
• Stievie is een volwaardige televisiedienst. Twee op de drie gebruikers kijkt één uur of meer per dag naar Stievie. 20 procent kijkt zelfs twee uur of meer. Zes op de tien gebruikt Stievie om minstens één volledig programma te bekijken. Meer dan de helft van de mensen kijkt er ook meer televisie door.
• Stievie wordt vooral gebruikt om licht uitgesteld te kijken naar programma’s. 20 procent van de tijd wordt op Stievie live tv gekeken.
• Mensen gebruiken Stievie om zich te ontspannen en om zich te informeren. Vooral nieuwsuitzendingen en Vlaamse programma’s worden meer bekeken via Stievie.


« Terug naar het overzicht
Geplaatst op: 04-07-2013 om 14:40 uur, door: Persbericht

Reacties:

Laatste nieuws
Hardware
Zenderlijsten
  • UPC zenderlijst
    UPC zenderlijst
  • Ziggo zenderlijst
    Ziggo zenderlijst
  • CanalDigitaal zenderlijst
    CanalDigitaal zenderlijst
  • Glashart zenderlijst
    Glashart zenderlijst
  • KPN
    KPN